tirsdag den 17. januar 2017

Januars nødvendighed

 1. Find dine frø frem fra gemmerne (eller køb nogle nye) og husk hvor du lagde den lange pose med bomuldsvat, og nu har husket hvor, så find den frem.
2. Hæld lidt frø i et glas og og dæk dem med koldt vand. Lad dem stå en lille halv times tid, indtil de har dannet en let slimet konsistens. 

3. Find 2 fornuftige tallerkener, riv vattet fra den lange pose, i passende længde og gør det vådt.
Klap det ud i de fornuftige tallerkener og spred de let slimede frø, kærligt ud over det fugtige vat.
Sæt herlighederne lyst, skyl dem hver eneste dag og vent en lille uges tid og du kan klippede grønne, sunde, velsmagende spirer og drysse på og i alt hvad du spiser.


19 kommentarer:

  1. Tak for du mindede om januars grønne drys.
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mig en udsøgt fornøjelse :)

      Slet
  2. Åh ja, og det er vildt hvor hurtigt de spirer forsvinder i brug :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ! Det er bare om at have nye på gang :)

      Slet
  3. Jeg elsker frø og har rimelig mange i køleskabet, men er aldrig nået til karse, ved faktisk ikke hvorfor..
    I år har jeg også stokrose-rosetterne fra dig i haven. Dem glæder jeg mig til at se hvordan ser ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Karse er godt - især i Januar, hvor jeg bare længes efter at høste grønt :)
      Det bliver så spændende, hvilke farver og former de får - tag gerne billeder :)

      Slet
  4. Gheorghe ville jeg gerne være som dig og så få det brugt. Det gør jeg så ikke, da jeg glemmer det. Måske en dag, indtil da nyder jeg at jeg har fået din nye blog føjet til min blogliste og kan nyde dine ord og billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold nu op, hvor den stavekontrol er irriterende, der skulle stå hvor som indledning

      Slet
    2. Hæ hæ - ellers et spændende ord at begynde en sætning med :)
      Dejligt jeg er blevet føjet til :)
      Og søde Lene, du skal ikke ønske at være som mig, du er den sejeste landmands kone jeg kender til :)

      Slet
  5. Inspirerende Miri - nu får jeg lyst til æggemad med karse :-) så jeg må hellere i gang med at finde vat og frø frem... kh Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt ! ÆldsteDatter udbrød også straks, at der vist måtte skabes nogle æggemadder i weekenden :)

      Slet
  6. Svar
    1. Tak :) Nogle fund fra en en genbrugs butik, for meget længe siden - men gode,og meget brugte :)

      Slet
  7. Åh ja, spirer. Jeg må finde min spirebakke frem igen!!!!
    Og karse er den skønneste luksus. Se nu lige, hvad du fik sat i gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Dejligt at kunne inspirere dig :)

      Slet
  8. Tusind tak for din inspiration, det er jo lækkerier til æggemaden, mindes min mor allerede havde gang i karse en uges tid før den første julefrokost, hun pyntede den hjemmelavede karrysalat med karse.
    Jeg har ikke rester af frø på lageret, så det er lige tilføjet indkøbssedlen her til weekenden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var mig en fornøjelse :)
      Og vil lige understrege, at de smager godt på æggemaden, MEN også på alt muligt andet , jeg bruger dem ofte i salater f.eks. :)

      Slet
  9. Gitte https://www.instagram.com/gittejerner/19. januar 2017 kl. 09.03

    Tak for dejlig inspiration! Jeg kommer til at tænke på en gris af ler, vi havde i min barndom - min mor hældte vand i den og såede karse udenpå :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor sjovt ! Så fik den ligesom en pels af karse :)

      Slet