mandag den 2. januar 2017

2017..... 2017 !!!! 2017.......

Det er den første Mandag i det helt nye år. Det kan næsten føles lidt skræmmende, hvis jeg tænker for meget over det; det der med det sprit nye år, med dets muligheder, alle de valg, med alle deres konsekvenser...Men så slår det mig, at adskille tiden, bestemme at nu er et nyt år begyndt, det er menneskeskabt, det er noget, vi bare "leger". Tiden er der jo hele tiden, den ændres ikke af vi bestemmer, at nu er den ny.. Tiden går bare og jeg vil stadig prøve at fylde den med glæder, kærlighed og nærvær. Den menneskebestemte skille linje mellem det gamle år og det nye år, kan jeg så bruge til at stoppe op og lige blive gjort opmærksom på mine værdier, på mit fokus.
Huske mig selv på, hvad det egentlig er, jeg gerne vil bruge min tid på.
Billedet af træerne tog jeg i går, på den første Søndag i 2017...Og de træer, de var ret ligeglade med, at jeg fortalte at tiden nu var 2017... Så skal vi ikke bare ryste det af os og komme i gang med at leve.

22 kommentarer:

  1. Godt nytår til dig og dine.
    Hvor er det en dejlig måde at beskrive det på.
    Har lige en historie fra det virkelige liv. En historie om et par der ventede tvillinger, desværre gik moderen for tidligt i fødsel, og derfor blev det akut kejsersnit, og det en nytårs aften. Første fødte 31.12.15 kl. 23.59/ nummer 2 blev født 01.01.16 kl. 0.01. Altså tvillinger der er født hvert deres år, og hver deres dag, men kun med 2 minutters mellemrum. Det bekræfter dine tanker.
    God mandag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. God historie ! :) Skudår også noget sært noget..Tænk at have fødselsdag hvert 4. år ... :)
      Min Mandag har været noget bøvlet, men solen har skinnet og det var så dejligt :)

      Slet
  2. Skønt, skønt billede! Jeps, træerne ved ikke noget om alt det kalender-hype vi mennesker laver. Jeg tænker træerne som et forbillede er ganske fint! ❤️
    Godt nytår til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. At have de mægtige træer som forbillede - jeg blev hel glad da jeg læste dine ord - tak :)

      Slet
  3. Precis så tänkte jag nyårsafton också...En konstgjord gräns mellan det gamla och det nya! Men å andra sidan kan det vara bra att stanna upp och ta nya tag - Gott Nytt År och God Fortsättning på livet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er vist helt enige :) Jeg tror også på, at det er godt, sundt og vitigt at stoppe op og mærke efter om alt er som det skal være, eller vi måske skal justere på noget. Tak kære Ann :)

      Slet
  4. Jeg synes, tanken om et nyt år er så forfriskende og dejlig, også selvom det bare er en søndag, der kommer efter en lørdag :) Rigtig godt nytår Miri

    SvarSlet
    Svar
    1. Nyt er ofte forbundet med stor spænding og glæde :)

      Slet
  5. En smuk sol, der er i dag, dejligt vejr for en første januar: )Jeg har det ikke som dig, Miri, at det nye år skræmmer, men jeg kan genkende din følelse, når jeg skal starte et maleri. Det store hvide lærred skræmmer. Alle de valg, hvad gør jeg, hvis det går galt, osv. Jeg kan blive dødsens af skræk. Og det er jo bare en lille - fuldstændig sammenlignelig proces - af livet.
    Om Nytårsaften: Jeg har det ikke så nemt med den. Måske er det fordi traditionerne ikke stikker så dybt? Der er fyrværkeri (forurenende for vores Jord), dronningens nytårstale, og så forbrug - og det bedste: At kunne være sammen med dem, man elsker. Men det kan man også til Solhverv og bålfest. Jeg vil meget hellere holde den. For rødderne i den tradition stikker meget dybere og giver mening. Den er i dialog med naturen og bundet til vores slægt.
    Godt Nytår, Miri. Du er sej, og vil selvfølgelig kunne takle det du vil møde og selv bliver mødt med. Det tror jeg på.
    Knus herfra: )

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også nydt solen i dag :)
      Jeg er meget bevidst om traditioner i disse ord, hvilke jeg vil beholde, hvilke jeg vil forandre, hvilke jeg gerne vil skabe. Jeg tror ikke på at noget som helst er uforanderligt. Tak for din altid positive opbakning og tillid til mig :)

      Slet
    2. Der er en filosof, der har sagt: Det mest sikre i livet er at alting forandrer sig. Som du skriver det. Og det er jo sandt. Men også dette: Som fx også er shamanistisk visdom : At alting vender tilbage i en spiral, i store og små tidshorisonter, og i personlige liv og kollektivt. Vi får en chance til. Lige som i Nytåret. At gøre det hele lidt bedre, at gå lidt dybere, og se alting fra en ny vinkel, en anden, ny, tid. Selvom, som vores slægtninge før os også vidste: Alt er nu, og alt sker på samme tid.
      Knus til dig og jer.

      Slet
    3. Hvilken visdom ! Tak for at dele denne - den giver god mening for mig :)

      Slet
  6. Jo. lad os leve. Lad os have mål og god tanker. Og lad os leve efter dem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hørt !
      Den er jeg helt med på, søde Pernille :)

      Slet
  7. For mig er det nye år altid tanker om hvilke ting jeg vil have med ind i det nye år. Derefter tanker om hvad jeg kunne ønske mig det nye år, så der er noget at arbejde hen imod. Hvert år indeholder også begivenheder eller hændelser vi ikke selv har valgt. Disse må vi igennem på bedste vis. Miri du er et af de mennesker jeg kender, som gennem året standser op og tænker "er det jeg skal, var det det jeg ville? hvis ikke så mærker du efter. Det beundre jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes du har en fin og omhyggelig tilgang til det nye år, kære Margith :)
      Tak for de fine ord til mig :) Og du har ret, jeg holde mange af disse stop, i løbet af hele året- jeg er et tænke/føle menneske :)

      Slet
  8. For mig tager det ca. 3 måneder, før jeg ikke skal tænke over at skrive 2017 i stedet for 2016. Sådan er det hvert år, fordi jeg ikke rigtigt kan føle at det er et nyt år. Gør nok mere som dig, mærker løbende efter hvad der føles godt at gøre, for andre, for familien, for mig selv:) Rigtig godt nytår (alligevel) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ :) husker godt , fra mine yngre år, dette med at skrive det gamle årstal i de første måneder. Sad faktisk og skrev en masse i går og huskede at skrive 2017 :)

      Slet
  9. Du har jo så inderligt ret, søde Miri. Det er det samme med fødselsdage; de er jo også menneskeskabte i virkeligheden, så hvad enten vi er 30, 40, 60 eller 80... lad os bare være gode ved hinanden og dyrene og HA' DET RART sammen på denne skønne jord. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor er det dejlige ord ! Tak Mia - for det er rent faktisk så enkelt, vi skal være gode ved hinanden og jorden og dyrene :)

      Slet
  10. Godt nytår du. Jeg tror, vi mennesker har brug for at sætte rammer og grænser. Vi har ikke godt af, at det hele flyder. Tænk blot på, hvor hurtigt man laver en rutine, når man f.eks. har ferie eller er arbejdsløs. Ellers føles det som om tiden løber af med én. Man har brug for, at der er noget man skal.
    Ligeledes er det godt med skel, hvor man kan stoppe op og gøre status. Når man kommer lidt op i årene bliver man klogere på, hvilken slags status, der gør en godt. Jeg håber, du får et dejligt 2017.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er stærk fortaler for rammer. Rammer hvor i vi som mennesker kan leve og udvikle os i.
      Mærkedage, skel eller hvad vi har har brug for, er vist meget forskelligt fra menneske til menneske og kan ændre sig gennem livet. Jeg havde større glæde/brug for dem tidligere end jeg har nu.
      Søde Eva, lad os få et dejligt 2017 :)

      Slet