torsdag den 8. december 2016

Dengang da jeg var lille


Jeg var inde i en lille bitte butik, proppet  med metervarer, garn, perler, papir, broderiudstyr og meget andet,, Fra gulv til loft og alle flader der imellem. Jeg stod overvældet ved disken og prøvede at finde det, jeg søgte, da faldt mine øjne på denne lille æske med farver. Filia oliekridt !Jeg blev slynget tilbage til August 1971,  hvor jeg med sommerfugle i maven, begyndte i Børnehaveklasse på Måløv skole. Ved hver eneste skolebarns plads, lå nemlig et kladehæfte med blanke sider og en lille æske Filia oliekridt.
Jeg stod der i den lille butik og kunne se den lille pige med krøller og en sult efter at begynde i skole, så er blev bare nød at købe den æske med det gammeldags håndskrevne prismærke. Og jeg fandt ikke det jeg søgte, men fandt noget andet :)

10 kommentarer:

  1. Jeg kan huske duften af farvekridt, og hvordan de føles i hånden :-)
    Noget af det gode ved livet er nok i virkeligheden at man ofte finder noget andet end det man søger ;-)
    Kh Nana

    SvarSlet
  2. Det der liv,fører een på andre vegne end man troede :)

    SvarSlet
  3. Og det var helt magisk indtil den første knækkede.....

    Jeg husker også, da skolen havde købt den kæmpestore æske, med alle farver i, og vi fik lov at indvie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ak ja, sorgen over den første der knækkede ......
      I fik den store pakke!! Hvilken luksus og glæde :)

      Slet
  4. Jeg er sat hen til 1966. Det var også den lille æske som vist her der lå til hver elev.
    Jeg fik den store hjemme, husker jeg var så øm over dem, hadede når der var legekammerater på besøg og vi skulle tegne/male. De knækkede mine farver, jeg var så 100% enebarn på dette område, hvis noget af mit skulle gå i stykker skulle det være mig selv der forvoldt handlingen, og pudsig nok, det gnavede i mig som mor til 4, og ja først nu som mormor, jeg kan slippe den, give plads.
    Hvilke minder der popper op med en lille æske Filia kridt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for at dele dine minder med denne lille æske farvekridt :)

      Slet
  5. Det er simpelthen FOR VILDT, Miri!!! Jeg er meget lidt at finde i Blogland for tiden - har bakket lidt ud for en stund... Og i dag var Bettefisen og jeg så i banken, hvor vi hentede en meget forsinket fødselsdagsgave til ham. Blandt de fine ting i posen lå der netop sådan en æske - helt samme billede og tekst, som da jeg var barn! Jeg blev SÅ nostalgisk - og så her i dag SAMME DAG - falder jeg over denne æske farvekridt på din nye blog... Det er godt nok en lille verden! Og meget mystisk!

    Kram og varme tanker til dig - også selvom jeg ikke kigger ind så tit i disse dage - Lilly <3

    SvarSlet
  6. Søde Lilly, hvor er det dejligt at høre fra dig :) Håber I alle har det godt.

    SvarSlet
  7. TAK, søde Miri - det går, det går...men tanker og tankeforvirring og en gigtsygdom, der desværre fylder alt for meget for tiden. Men friag med Bettefisen i går og bagning af brunkager i pyjamas - og de små vidunderlige hverdagsting her i livet - de bringer smilet frem. Jo, det går vist slet ikke så værst endda, når jeg tænker efter. Tak fordi du spurgte. KH L <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør mig ondt.. Du ejer heldigvis evnen at finde glæderne midt i alt der er hårdt, sørgelig, smertefyldt.
      Dejligt du giver lyd :)

      Slet