torsdag den 4. maj 2017

Jeg vil bare spørge om noget

Jeg går der i skoven, mens blæsten stormer om ørene, og tænker jeg vil gå ned til vandet og tage et billede til bloggen;
Tænk, jeg bor et sted, hvor jeg bare er derude i den der natur. Fantastisk og jeg er så taknemmelig for det. Der er masser af mindre gode omstændigheder ved at bo, hvor jeg bor, men nu er fokus på de vidunderlige. Jeg åbner min dør og er i skoven, jeg går ind i skoven og så er vandet på min venstre side. Jeg kan ha høns, kanin og katte på den fineste måde, hvor de har plads og frihed. Jeg kan dyrke min have og fylde resten med blomster, træer og brændenælder.
Tak.

Nå, men dette indlæg, var faktisk ment som en mulighed for at spørge jer om noget;

Jer, der har haft en Blog engang, men har valgt at gå over til Instagram  - hvorfor ? Hvorfor fungerer det bedre for jer ? Vil I dele jeres erfaringer og tanker omkring det ?

Jer, der "kun" deler via Instagram, hvorfor har I ikke en Blog ?

Og endelig, jer, der både har Blog og Instagram - bliver I ikke stresset af at formidle på begge steder og deler I det samme, eller er der forskel på hvad I deler hvor ?

Håber I vil dele nogle af jeres tanker, overvejelse, erfaringer - for jeg er nysgerrig og kan mærke at jeg trænger til lidt inspiration, lidt udfordringer, lidt nye erfaringer. Eller måske er jeg bare nysgerrig efter at høre om andres valg og hvorfor I tog dem.

Er amatør bloggen ved at dø ? Er der bare plads i vores liv til de professionelle blogge ? Hvem ved, tingene udvikler sig hele tiden, og vi må findes vores ben i al denne udvikling.

Nu må jeg ud i blæsten og se om hønsene er blæst væk eller om de vil ha lidt second breakfast.

34 kommentarer:

  1. Gitte https://www.instagram.com/gittejerner/4. maj 2017 kl. 08.13

    Dy bor det mest vidunderlige sted!
    Jeg er jo en af dem, der nu har valgt Instagram i stedet for at bloggen. Jeg synes, det er så svært at finde på ord - men billeder ser jeg overalt. Det giver mig mere at være på Instagram og lidt på Facebook, hvor jeg har kolleger og familie som kontakter :-)
    Har du set, at Marina er på Instagram?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte :) Instagram er for dig mere billede båret end ordrig.. Ja, det giver mening. Tak fordi du deler :)
      Nej, jeg vil se om jeg kan finde hende :)

      Slet
  2. Gitte https://www.instagram.com/gittejerner/4. maj 2017 kl. 08.29

    Tak for de søde ord :-)
    Marina er her: https://www.instagram.com/marinas_mad/

    SvarSlet
  3. Du er en mega-heldig kartoffel med de naturskønne omgivelser du er beriget med at have i din nærhed! ❤️
    Jeg har ikke nogen Instagramprofil, og savner den absolut heller ikke. Måske en dag, men indtil videre så er jeg ret vild med det gammeldaws bloggekoncept. Men jeg er jo også en kvinde af mange ord og knapt så mange billeder!.... Hvis jeg boede hvor du bor, så havde jeg muligvis en Instagramprofil!....

    SvarSlet
    Svar
    1. Pyyhhh ! Vildt som det blæser ! - nå, men alle Høne var der :) Tak for dine overvejelser - så du oplever Instagram som mere billede end ord..Synes eller mange har mange ord, men du har ret, ofte er det mere billede. Jeg mener de Instagram profiler, der har mere budskab end "se mig" - hvilket er helt fint at have en "se mig "profil, bare ikke det jeg er inspireret af. Øj, hvor stromen for mig til at snakke højt på skrift :)

      Slet
  4. Du bor så skønt!
    Jeg har kun en Instagramprofil. Jeg har mange gange overvejet at blogge, men tanken er strandet på især to ting: dels på tid - hvordan skulle jeg nå det med tre børn, job, mand etc. - og dels på overvejelser om hvor personlig / privat jeg ville bryde mig om at være. jeg deler f.eks. kun sjældent billeder af mine børn, jeg skriver ikke,hvor vi bor, jeg fortæller ikkemeget privat om vores familie, venner etc. Og når jeg sådan passer på det private bliver mit sprog også påvirket - mere stift, synes jeg.
    Instagram passer mig så fint, fordi det kræver mindre tid lige at lægge et billede op, og fordi jeg er meget visuelt anlagt og inspireres mindst lige så meget af billeder som af ord.
    Jeg elsker at læse blogs dog!

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Kirsten :) Jeg kan godt forstå, at du ikke kan nå det hele :) Det tager tid, at være på sociale medier og især hvis du gerne vil i dialog med andre mennesker derinde og ikke "bare" være tilskuer eller vise frem.
      Kan nikke genkendende til dine overvejelser omkring personlig/privat...Jeg får stadig sådan nogle suuug i maven af rædsel over, hvor meget jeg faktisk har delt herinde gennem årene..Men gjort er gjort og det er også en del af det der er mit liv. Mine børn har jeg dog holdt ret anonyme :)
      ord og billede. Tak :)

      Slet
  5. Herlig natur du lige kan steppe ud i. Ville ønske at jeg boede tæt på havet. Så ville jeg guffe mig i de ting der er at finde i og omkring det.
    Jeg er gammeldaws og er ikke glad for forandring, derfor holder jeg fast på bloggen, men forsvinder der mange blogge jeg læser, stopper jeg nok helt.
    God aften til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det :) Det er ikke et sådan "rigtigt" hav, mere et sund - men dejligt, dét er det :)
      Jeg kan virkelig godt lide blogverden, men klart, hvis alle forsvinder, så er der ingen at snakke med.. Håber du bliver :)

      Slet
  6. Hej Miri
    Jeg har en blog, men kan ikke finde udad at få billederne fra min telefon over på min pc. Jeg har en iPhone , og så troede jeg, at jeg kunne blogge fra min iPad. Det kan jeg heller ikke finde rede i. Derfor bruger jeg Instagram. Jeg hedder @Thomsen.l. Jeg har læst flere af dine forslag til en bog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen, prøvede lige at finde din blog og kan så se, at den ligger stille- æv.

      Slet
  7. Svar
    1. Hej Lykke Thomsen :) Det var dog irriterende at du ikke kan få teknikken til at virke ! Det skulle være så smart, når altså det virker ... Instagram virker så for dig :)
      Dejligt du har fået inspiration til bøger herfra :) Og tak for at dele.

      Slet
  8. For mig er bloggen det centrale, men jeg er også på Instagram. Her deler jeg billeder - fulgt af meget få ord. Jeg når sjældent at svare på kommentarer på Instagram (det gør jeg ALTID på min blog), med mindre de er direkte spørgsmål. Jeg er dog super glad for kommentarerne :-)Jeg lægger for det meste andre billeder ud på Instagram end jeg viser på bloggen. - Modsat hvad mange siger om deres erfaringer, er det min oplevelse at jeg får ret mange besøgende til bloggen via Instagram, og det er jeg glad for. Jeg synes de to formater supplerer hinanden godt, men, igen: Det er bloggen der er nummer 1 for mig :-)

    SvarSlet
  9. Jeg forsøgte også at lægge en kommentar i går, men den blev bare slettet ... Godt at det virker igen :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var sært at din kommentar blev slettet .... Jeg beklager, men aner intet, teknikken bag alt dette er ikke noget jeg har særlig megen viden om.. Tak for fordi du deler de måder du bruger blog og Instagram på , interessant at du synes de supplerer hinanden og den måde du går til dem er forskellig. Tak :)

      Slet
  10. Jeg holder fast ved min blog, fordi jeg synes at der er der plads til ord og tanker. Hvorimod instagram mere er billeder og færre ord. Jeg bruger min instagram mere til et øjebliksbillede og der kan gå dage, hvor jeg ikke er aktiv der. Jeg synes også at man blot bladrer gennem de andres "indlæg". Jeg fordyber mig ikke på samme måde som når jeg læser blogge. Ha en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene - fordybelse, ja, det er efterhånden en sjælnedenhed på de sociale medier, vi lider under lige at skulle tjekke, bare sådan hurtigt..
      Billeder kontra ord. Tak, det er meget lærerigt for mig, at læse jeres synspunkter og holdninger :)

      Slet
  11. Sikke da en dejlig blog, du har her! Gad vide, hvorfor jeg først opdager den nu? Nå, men det kan du jo ikke svare på, men jeg vil følge dig fremover :-)
    Jeg har blogget i over otte år og vil helst ikke slippe det, og jeg er bestemt ikke professionel blogger. Instagram er alt for meget billeder og alt for få ord - og da ingen vil kalde mig for en kvinde af få ord, bliver det ved bloggeriet for mit vedkommende.
    Bloggen er for mig både en dagbog, en ventil, et medie til at udtrykke mine uforgribelige meninger om alverdens ting, samt til at udtrykke min glæde over at være i live efter at have været kræftramt, over at have mulighed for at rejse og over at bo i et af de skønneste steder i Danmark.
    Man siger godt nok, at et billede siger mere end 1000 ord, men det synes jeg ikke altid er helt rigtigt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du opdagede mig :) Jeg fornemmer straks du er en kvinde fyldt med gode ord, der kræver plads for at folde sig ud .) Jeg er rigtig glad for at du fortæller om den måde du oplever de 2 meget forskellige medier på.
      Jeg er selv meget glad for billeder, men holder også meget af ord og synes de kan supplere hinanden på smukkeste vis :)

      Slet
  12. Du bor så skønt kære Miri. Udkanten byder på så meget mere end Kbh., Aarhus, Aalborg, Odense gør. Jeg ville gerne, og dog, mig og mørke er ikke de bedste venner, ikke engang med pandelygte. Så jeg bliver hvor der er gadebelysning ;-)
    IG er til billeder med en lille tekst, den kan likes, og sendes en reaktion. Måske kommer billedet med mig videre til bloggen. Så jeg er begge steder. IG kan ikke erstatte bloggen for mig, da forskelligheden er stor. Jeg vil gerne have en historie med omkring det der rør sig, føler ikke de få ord, hashtag og selve billedet kan beskrive det jeg bobler med.
    Jeg kan lukke af begge steder når jeg er i en periode, hvor jeg ikke når alt det jeg gerne vil.
    Jeg følger ikke mange professionelle, hverken på IG eller i blogland. Jeg foretrækker amatørsiden, jeg har kun min frisør der er proff på IG, og i blogland er det kun hvis jeg benytter google, og en side kommer frem, jeg læser med.
    Der er stilhed hos mig, hvis der er meget omkring mig. Jeg læser med, kommentere, her og der i blogland, synes om på IG, men er selv passiv. Når roen igen indfinder sig, er jeg selv aktiv, og det begge steder.
    Det var lidt svar fra hvordan jeg gør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, her er mørkt, når det er mørkt :) MAn skal ikke være mørkeræd :)
      Jeg er rigtig glad for du deler dine forskellige måder at bruge Instagram / blog på. Faktisk har jeg stor respekt for du kan trække dig, når der sker for meget omkring dig. Tak :)

      Slet
  13. Jeg er jo så en af dem, der har forladt min blog. Jeg havde pludselig ikke overskud til at "finde på" og det er meget mere omstændeligt med billeder også sådan. Og når så mange heller ikke giver sig tid til at kommentere, daler lysten.
    Jeg startede i det små på Instagram, og er blevet SÅ glad for det. Dejligt, at man kan dele et billede og en situation med få klik. Der er fint plads til ord om en fredagsbuket eller en god bog. og det kan være flere gange på en dag, eller med lange pauser. Det betyder intet. Det er også fint at følge folk, fordi man ikke hele tiden bliver "forstyrret" med andres nye kommentarer o.l. som på facebook.
    Jeg tænker, at Instagram ville være godt til dig. Man kan fint dele tanker og følelser med sit billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Eva for at dele dine erfaringer og vide. Godt også at få en "forklaring" på hvorfor du har forladt din blog.Jeg synes de forskelle der er på de to platforme er interessante og er glad for at få dine erfaringer med, tak :)

      Slet
  14. Lotte, langsom8. maj 2017 kl. 08.43

    Kære Miri,
    jeg vil gerne prøve at fortælle.
    Jeg har ikke kunnet finde ud af at blogge i flere år, andet end de der ”inspirations blogge” jeg har haft gennem tiden (slow osv.) som ikke er særligt personlige.

    Og jeg ved simpelthen ikke, hvorfor jeg føler mig hjemme på Instagram og endda springer ud i eget navn – det ville jeg aldrig kunne gøre i en blog (tror jeg). Måske er det fordi fællesskabet er ret konkret synligt – jeg har fået sat billeder og ord på de, som følger mig og dem jeg selv følger. OG så er der en virkelig fin stemning derinde. Nogle mener dette sociale medie, insta, er overfladisk, men jeg oplever noget helt, helt andet. Jeg oplever venlighed og omsorg, for hinanden og jord. (Som selvfølgelig også findes på blogs :-)))

    Og så er det også enkelt. Enkelt at lægge kommentarer, enkelt at følge, enkelt at se de nye opdateringer. Det er som at træde ind i et fælles rum. Det kan jeg godt li.
    Jo forresten, jeg er jo ikke på facebook, så Instagram er et aktivt tilvalg, som jeg er rigtig glad for. Det er vist det eneste sociale medie, jeg er aktiv på.
    Og så er jeg bare SÅ glad for, du er derinde, kære Miri. Pyt med du ikke selv lægger noget ud, for du har jo din dejlige blog, men det er bare så rart du er der. Det er jeg rigtig glad for.
    Knus og kram Lotte
    (Ps - Jeg har en ”upersonlig” blog pt., less stuff, men det holder ikke, og jeg lukker den snart ned igen. Måske for at åbne noget nyt, jeg ved det ikke, jeg kan vist bare ikke finde ud af at blogge mere. Nu må vi se. Nu vil jeg læse de andre kommentarer, overfor, jeg er lidt spændt på at læse, hvad andre mener og tænker om det. Spændende spørgsmål, du stiller. :-) )

    SvarSlet
  15. Lotte, langsom8. maj 2017 kl. 08.54

    Nårh, jo ... inspireret af de andres kommentarer - der er flere der nævner "visuelt", og det havde jeg lige helt glemt, det har klart en betydning, når nu man er lidt fotogal. :-)

    SvarSlet
  16. Lotte, langsom8. maj 2017 kl. 08.56

    Og nu er det lige på kanten af at jeg spammer dig med kommentarer, hihi... men åha, hvor kan jeg følge dig, med din glæde over at bo, hvor du bor. Det er så smukt og hjemligt. (Jeg savner vildt at have høns.) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lotte, da jeg skrev dette indlæg håbede jeg sådan at du ville opdage det, læse det og ikke mindst fortælle din historie og det gjorde du - så 1000 tak :) Jeg læse dine ord og kan mærke at jeg måske er parat til noget nyt..Har bare blogget længere end langt ! Helt tilbage hvor jeg også havde mand og børn og Sjælsslot i Sverige og et helt anderledes liv og frem til nu. Tror ikke jeg vil kunne have både blog og Instagram- da jeg gerne vil være så nærværende som mig muligt. Hmm - I har alle fået mine tanker igang gennem jeres erfaringer og ord. Tak :)
      Og Lotte, du er simpelthen nød til at fortælle, når du begynder nye blogge, eller kan jeg jo ikke finde dig :)

      Slet
    2. Jeg synes du skal skaffe dig nogle høns - livet er for kort til at savne at dele sin tid med sådanne nøjsomme , skønne væsner med høj nytte og underholdningsværdi :)

      Slet
    3. Lotte, langsom8. maj 2017 kl. 12.30

      Kære Miri, får du lyst, en dag, kan du jo bare prøve med et enkelt billede/indlæg og se, hvordan det føles. Det kan altid slettes igen og du kan lade være med at gøre det igen, hvis det føles forkert.
      Jeg kan godt huske helt tilbage, da du bloggede for mange år siden, med dit Sjælsslot - vi har fulgt hinanden i mange år! Jeg kan ikke rigtig huske, hvilken blog jeg havde dengang, for jeg har godt nok være temmelig omskiftelig, høhø...
      Og høns... vi bor i sådan et rækkehus og jeg tror ikke rigtig det er godt at have høns her, pga. naboer. Egentlig er de ikke så emsige med husdyr, men haven er lille og naboerne tætte og hvor meget jeg end selv elsker morgenfriske høns, så er det ikke sikkert naboerne deler min begejstring :-))))... Så jeg nyder i stedet dine billeder her.:-) (men overvejer stadig, drømme drømme... )

      Slet
    4. Ja, vi går langt tilbage, du og jeg :) Og det er jeg så glad for og taknemmelig over :) 3 høns uden en hane ..... :)
      Og ja, det er jo bare at prøve - det der Instagram, du har så evig ret, kloge kvinde :)

      Slet
  17. Jeg holder uendelig meget af min blog. Af langsomheden, af muligheden for at skrive tekster, der er mere end en hurtig opdatering, af lækre billeder og den tid det tager. For det tager længere tid.

    Instagram er mere instant. Færre lækre billeder, mere her og nu og korte tekster. jeg ved godt der er andre, der bruger det anderledes, men jeg bruger instagram på farten, i et hurtigt øjeblik og somme tider med dages mellemrum. Jeg kan godt nogen gange dele et billede, der handler om noget, jeg senere skriver om på bloggen, men det er mest når jeg ikke er i nærheden af en computer og alligevel gerne vil dele.

    Det gode ved instagram er i min optik at jeg slipper for alle reklamerne og alt det andet irriterende som jeg ikke kan holde ud på Facebook. Det gider jeg til gengæld ikke. Instagram er et hurtigt billede og hurtigt videre, nemt at overskue og scrolle ned over.

    Bloggen er mere langsom. Måske er det derfor flere falder fra. Den kræver tid og omsorg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Langsommelighed og omsorg :) Tak, kære Pernille for at dele dine overvejelser, erfaringer og ikke mindst følelser om disse platforme- jeg lytter og lærer :)

      Slet