torsdag den 18. maj 2017

En god kop the

Jeg drikker helst vand, kaffe, urtethe og rødvin. Urtetheer af mærker som Clipper, Yogi og Pukka, samt og ikke mindst; theer fra egen have. Jeg har tidligere i år, fortalt om den gode the af egen avl ; Frisk mynte og tørret citronverbena. Mynten gror lystigt alle vegne, men beholdningen af tørret citronverbena er nu brugt op..
Den gamle citronverbena er kommet ud af sit vinterhi ( mit kolde bryggers, der dog er frostfrit), fået lidt nyt jord og en kærlig tale om hvor meget jeg har savnet den. Nu står den på sin plads ved sydvest gavlen. Den er lidt bar at se på, men langsomt og sikkert vil den gro de fineste grøngule velduftende, velsmagende blade. Det plejer den i hvert tilfælde.
Mynte alene giver en meget sød og flad the, synes jeg, så jeg gik lidt og kiggede hvad der bød sig til, derude i haven. Jeg valgte timian. Mynte med en enkelt kvist timian - det er godt, mens vi venter på citronverbena.

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. :) I disse dage tænker jeg rigtig meget over livet, over alt , så ...Tænk hvor jeg kan tolke på disse ord - ha ha :)

      Slet
  2. Citronverbena, den må på planteønskelisten:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville jeg mene :) Den er skøn også fin at kigge på :)

      Slet
  3. Mynte og citronverbena er et perfekt match! Står din citronverbena ude hele sommeren? Mine (en stor og en lille) står i vindueskarmen lige nu, og jeg har endnu ikke plukket af dem, men fristes voldsomt nu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, min står ude hele sommeren og jeg plukker lystigt af den :) Jeg plukker faktisk ret heftigt af den, fordi jeg også tørrer den til den lange vinter :)

      Slet
    2. Jeg har fluks rykket mine to udenfor. Hvordan er det nu, du tørrer det? Jeg drak mynte- og citronverbenate i går efter at have læst med her hos dig - det er altså en favorit hos mig. Mon mynte og et par nåle rosmarin ikke også går godt i spænd?

      Slet
    3. Åh hvor godt at høre😊Sidste år eksperimenterede jeg må at tørre i ovnen ved laveste temperatur , bare lige så den tændte, og det blev godt. Bor fugtigt, så for at være sikker på ikke at det fik mug/svamp/ skimmel. Jeg har netop købt En ny Rosmarin til haven, så vil prøve dit forslag - lyder faktisk ret godt 😊

      Slet
  4. Jeg læser masser af steder om alle de skønne teer, man selv kan lave, men er endnu ikke nået længere end til dem, man selv kan blande fra Fredsted Te :-)
    Citronverbena ville desværre ikke trives hos mig, men det var nok fordi, jeg ikke tog den ind om vinteren ... ku' være man skulle forsøge sig igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha - kom til at tænke på en gammel reklame, hvor faderen købte brød med hjem til sin familie og sagde at det var hjemmebragt :)
      Citronverbena kan ikke lide kulde og blæst- så den har brug for lidt omsorg her i Danmark :)

      Slet
  5. Jeg har aldrig prøvet at lave te selv. Er ikke den store elsker af urtete, men har fundet et par stykker, som jeg virkelig holder af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk sjovt at finde sine egne blandinger :) Eksperimentere :) Der findes så mange urtetheer ude i handlen , så det er vist svært ikke at støde ind i nogle man holder af. Dejligt du har fundet dine :)

      Slet
  6. Nu hvor du må være lidt kreativ omkring din hjemmelavede te, da din citronverbena lige skal have lidt sol og varme, så er det med at prøve lidt af hvert.
    Jeg er den kedelige, der går ind til min tepusher her i byen og køber 200g af nogle bestemte sort te produkter, plus 100g juice karma (verdens bedste te) - har endda købt tomme teposter, så jeg selv medbringer min te.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i og det er også sjovt :) Du er vist en rigtig theelsker , synes det er herligt du selv medbringer the :) Det gjorde jeg også på min sidste arbejdsplads, da både theen og kaffen var virkelig slem..

      Slet
  7. Jeg har en chokolademynte, jeg er rigtig glad for. Den pynter med mørke blade og smager godt. Og så en ny darling fra sidste år: spicey oregano! Måske ikke så oplagt til te, men med chili-agtig smag. Hyggelig lige at spise et par blade af i forbi farten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sidste år fik jeg foræret en chokolade mynte og en basilikum mynte, jeg satte dem i krukker så de ikke skulle blande sig med der 4-5 andre typer jeg har. De 2 i krukkerne er der ikke megen grokraft i, men jeg venter med spænding :)
      Lyder ellers ret lækkert med chili oregano - måske det også smager godt i the :)

      Slet