tirsdag den 2. maj 2017

At lege med mad, planter og farver

Jeg er blevet spurgt om min måde at farve garn med avokado. Jeg vil understrege, at jeg ikke aner om farven er lysægte, men fin, det er den.
 Jeg brugte 243 gram frosne avokadosten til 3 liter vand, lod det langsomt varme op til 90 grader og lod det stå ved 90 grader i en god time. Slukkede og lod stå natten over. Næste dag sigtede jeg farvevandet gennem et klæde, opvarmede farvevandet sammen med 50 gram uldgarn ( gryden til venstre ) til 90 grader og lod det stå ved den temperatur i en time. Lod det hvile i gryden til næste dag. Det blev en smuk dyb rosa farve. Og der var masser af krudt i i farvevandet, så det blev gemt til nyt garn.
Jeg brugte 258 gram frosne avocadoskaller og ellers sammen fremgangsmåde- gryden til højre. Garnet blev mere blegt.
Farvebadene kan sagtens tage mere garn- jeg gemte begge mine og har kunne farve flere gange, med godt resultat.

 Jeg har også farvet med Mælkebøtte blomster, for de står jo der og synger over alt ; 230 gram friske gule sole og 3 liter vand, opvarmes langsomt til 70 grader, lad det stå ved 70 grader i 2 timer, sluk og lad herligheden hvile i 2 døgn. Sigt det gennem et klæde. Lad farvevandet varmes op sammen med 50 gram uldgarn , til 90 grader, lad det stå ved 90 grader i 1,5 time, sluk og lad hvile natten over. Blev en smuk syrlig gul farve - feddet til højre.
Feddet til venstre, er en bladning af avokadosten og -skal.
Som med avokado, har jeg ingen erfaring med farveægthed- holdbarhed.
Men det er sjovt !
Mine billeder yder ikke farverne retfærdighed, men de giver et indtryk. Jeg leger "bare" og er helt ny i dette eventyr. Jeg prøver at holde det helt ned ved jorden og farve med det, der er i min nærhed. Jeg farver i små gryder og på mit komfur, hvilket sætter nogle begrænsninger på mængder og sådan.Jeg indrømmer blank, at jeg drømmer om at eje 2 20 liters gryder og 2 udendørs blus- åh, hvilke muligheder :)
Håber mine informationer kunne bruges.

16 kommentarer:

  1. Hvor er det spændende med din "leg" med farver, krydser fingre for lysægtheden, det finder du ud af på sigt.
    At benytte mælkebøtternes flor er jo fantastisk, de står jo så flotte nu overalt, og tænk sig, jeg kan godt lide dem både i salater, i vasen, eller som det du har gang i, eneste minus er saften på en hvid, lys bluse. Nr. 2 bonusdatter døjede med fingervorter, her var saften et vidundermiddel ;-) - Det smut bare lige på tøjet, når hun selv behandlede vorterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en vidunderlig blomst med så mange egenskaber. Jeg vidste ikke det med vorter..Tak for information om dette. Jeg drikker for tiden en the af Mælkebøtter :)

      Slet
  2. Tak for opskrift og kn anbefale at få fat på de store gryder. Gode gamle gryder fra genbrug kan sagtens gøre det og de samme gælder blus. Bruger du feks jerngryde, påvirkes farven af jernet fra gryden og giver brunlig farve. Kobbergryder gør det samme, men giver garnet mere grønlig farve.Tænker på, om avokado har samme egenskaber som valnøds-skaller. Farvning uden tilsætningsstoffer, for at binde farven. Jeg vil prøve det af en gang. Igen tak for oplysningerne og inden længe kan du farve med birkeblade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mig en glæde :) Og tak for tips angående gryder- du kan tro jeg kigger efter både gryder og blus. Men jeg bor langt fra genbrugsbutikker- alt er relativt, men langt når jeg ikke har bil :) Men når veninden er hernede i sin bil, så tager vi nogle ture :) Jeg har farvet med valnøddeskaller, de tørre skaller, de hårde, der er inderst omkring nødden- skøn farve . Jeg bejdser mit garn med alun. Har hørt om nogle der bejdser med soyamælk ! Spændende :) Ja, birk venter og kørvel og - åh, så meget godt i vente :)

      Slet
    2. Åhh jeg forstår din farveglæde. Jeg gik totalt amok i en periode og fik samlet en masse plantedele. Nogle blev tørret til senere farvebrug. De fylder knapt så meget og giver farveglæde hele året rundt. :) Og de skønne timer ude med sankekurven er givet godt ud.

      Slet
    3. Hæ hæ - åh det forstår jeg :) Jeg prøver virkelig at sætte nogle dogmer for mig selv - brug det der er :) Men jeg ved at der en datter der synes indigo måske skulle komme forbi :)

      Slet
  3. Gitte https://www.instagram.com/gittejerner/2. maj 2017 kl. 17.31

    Hvor er det smukke farver - du er så god til at bruge naturen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak allersødeste Gitte , det var dejligt at få at vide :) I dag har jeg nemlig haft følelsen af, at jeg ikke nød og brugte og gav naturen "nok"...Men stormen gør mig rundforvirret :)

      Slet
  4. Jeg prøvede med avokadosten i solen sidste år, men fik bare en fesen farve. Jeg tror der skal varme til, så der er samlet både sten og skaller i fryseren over vinteren. På et tidspunkt prøver jeg igen.
    Dine avokadofarver er super fine :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er spændende hvor mange farve nuancer man kan få ud af det samme materiale - meget let at blive grebet af den proces :)

      Slet
  5. Det er nogle særdeles lækre farver, du får frem i garnet... det kribler i fingrene efter et strikke noget smukt af det... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, de ligger der på min reol og kalder på mig :) Men de må vente - kan mærke at de må vente :)

      Slet
  6. Jeg hverken strikker eller farver garn. Men jeg fascineres altid så dybt af den slags håndarbejde. Også er det en fornøjelse at mærke glæden og passionen:-))) I øvrigt lækre farver:P

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver selv tiltrukket af mennesker glæde og passion :) Din haveglæde fx :)

      Slet
  7. Smukke farver du har fået frem. Det er så dejlig en proces selv at farve garn, synes jeg. Men noget så tidskrævende, så derfor bliver dte kun til noget, når jeg en sjælden gang kan hive en feriedag ud af kalenderen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      Ja, der tager virkelig meget tid ! Så forstår godt, at du må bruge feriedage på det.

      Slet