fredag den 7. april 2017

Fredags Blomsten

Fredags Blomst eller Fredags Buket. Jeg vil holde fast i at dele min blomster glæde, hver eneste Fredag. At gå mod weekenden med blomster på bordet, det er en glæde, der er værd at dele.
Jeg gik en tur i skoven Torsdag, for nu ville jeg plukke en SkovBuket til jer. Der var så mange Anemoner, det var så smukt, at jeg næsten ikke kunne rumme det. En Anemone Buket ville være oplagt.
Men jeg valgt en helt anden , mere prangende buket, bare fordi, der er så mange blomster derude, at det er svært at vælge ;
Hulkravet Kodriver - Der er mange historier om denne sart gule skønhed, men en af dem er, at den springer ud på det tidspunkt, bonden driver sine køer på græs og derfor kaldes Kodriver.
Lærkespore - Denne lilla finhed, trives i fugtig jord og i min skov er der meget af den slags, så Lærkespore breder sin lillahed over det hvide Anemone hav.
Bingelurt - Den grønne med den lange duskede syrlig grønne blomster, skulle blive stålgrå ved tørring. Jeg kan godt lide den i al sin enkelhed og i buketten danner den ro blandt de mere prangende farver.

En SkovBuket fra mig til jer - God Fredag !

6 kommentarer:

  1. Bare en idé: Jeg er plantefreak og jeg kan godt lide at sanke i naturen. Der er bare desværre så mange planter, der ikke sidder pr automatik. Jeg er født og opvokset i København), og jeg har derfor svært ved at identificere om ikke alle planter så dog en del. Derfor køber jeg små fine bøger om emnet. Jeg køber også små fine bøger om, hvad man kan bruge de forskellige planter, blomster og urter til. Det er sådan en passion jeg har og p.t. har jeg fem bøger om planter og urter og deres helende kraft, 2 bøger om at sanke i naturen, 1 bog om spiselige blomster, en bog udelukkende med ramløgsopskrifter, Camilla Plum: Grønt i to bind (Handler om alt fra frø til maden på bordet). Desuden har jeg fem bøger om stueplanter. De fleste antikvariske. Man kan vist konkludere, at jeg læser den slags bøger med udsøgt fornøjelse.
    Min tanke er så, med det helt fantastiske kendskab du har til naturen og naturens gaver, ja så burde du lave en lille fin bog fx om vilde blomster. Jeg ville elske sådan en bog og jeg tror, at der er et marked for det. Bare en tanke og rigtig god fredag til dig. Venlig hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Susanne - jeg bliver så glad, når jeg kan mærke at mennesker brænder for noget, for det smitter og udvider alles horisont. Viden og glæde - to vigtige områder at dele:)
      Tak for din tiltro til mine evner - jeg blev rør og takker ydmygt. Må du selv have de dejligste dage, måske påsken giver dig mulighed for noget plante og urte jagt :)

      Slet
  2. Så hyggeligt du holder ved din fredagsbuket, Og det er virkeligt spændende alt det der er derude.
    Jeg har ikke helt fundet steder hvor jeg ved med sikkerhed, her må jeg plukke, klippe en gren til mit påskepynt, etc. Yngste er jo også flyttet, så vi har ikke deres kolonihave mere, og deres have er en stor plæne uden noget.
    Nu skal er bare findes steder hvor glæderne er til alle, og i så store mængder, at det kan komme hjem i vasen.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg kan sørme godt forstå at du skal til at finde dine nye steder at plukke årstiderene ind fra :)

      Slet
  3. Så fine blomster. Og så elsker jeg deres navne. Kodriver, lærkespore og bingelurt, - sikke et eventyr man kunne skrive om dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig ! Du har en stor kærlighed for sproget :)

      Slet