tirsdag den 13. december 2016

En eftermiddag i December

Jeg gik en lille tur i min have i går, dagen hvor jeg aldrig så solen komme frem.
 Jeg hilser på Ragnhildur og alle HønseDamerne. De kigger skuffet på mig, for de bryder sig ikke om at være blevet til Høns bag Tremmer...Jeg forklarer dem, at det er Fødevarestyrelsen, der har bestemt det og at jeg også synes det er synd for dem, altså Hønsene, ikke Fødevarestyrelsen.
 Smukke Ginger Phoenix, den eneste Høne fra årets kuld, hun er omstillingsparat og fleksibel, lige noget for det danske samfund, og tulle rundt bag Tremmerne og lægger sørme et par æg om ugen.
 Watson, den mest nuttet kanin i miles omkreds, kender kun til et liv bag Tremmer, så hans hilser bare glad, når jeg går forbi.
 Skt. Hansurt, skulle være spiselig, har dog ikke selv prøvet at sætte tænderne i den, endnu. Kærligheds urt, kalder de den i Sverige. Den er fin.
 På Gårdspladsen finder jeg et Vættelys. Fossil fra en forlængst uddød blæksprutte. Der ligge mange døde blæksprutter blandt stenene på min gårdsplads.
 Køkkenhaven sover, i forgrunden en gren fra Solbær - jamen se de fine knopper.
Jeg går ind i varmen igen, tænder et lys, smider brænde på ovnen og sætter kaffen igang med at brygge.
Jeg siger hej til Fanny og Bosse, men de har ikke tid, de s o v e r - sådan flader heelt ud...
Så jeg drikker min kaffe og tænker lidt over, om Solen kan huske den skal skinne, bare lidt, også når det er vinter.
Dette indlæg tilegner jeg min gode Blogveninde fra Jylland, Margith, der i mange år har haft Bloggen "Huset ved Skoven". Hun lukkede sin blog forleden dag, fordi der ikke var nogen, der læste med hos hende.. Jeg læste med.. Men jeg forstår hende godt, for vi bloggere har brug for at vide, at der er nogle, der læser med, og det kan vi jo kun vide, hvis dem der læser med, skriver det til os. Jeg vil savne Huset ved Skoven. Så, Margith, det var lidt fra min  have, mit hus, ved min skov :)

12 kommentarer:

  1. Sådan et liv med dyr og planter, stearinlys og køkkenhave, det er nu ikke værst, vel? Din tekst og dine billeder fortæller om noget basalt godt - og jeg kan godt lide at læse med her :-) (Men jeg kendte ikke Margiths blog, og nu er det for sent, kan jeg forstå). Og så er jeg lidt misundelig på at din køkkenhave sover, for jeg pukler rundt i min. Jeg er ved at flytte en bunke frugtbuske - for anden gang inden for den seneste måned, og jeg er liiiidt træt af at flytte frugtbuske ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er yderst tilfreds med det basale, bunden, grunden , fundamentet :)
      Jeg har sagt og besluttet min have sover, selv om der er masser jeg kunne (burde) gøre, men lige nu har jeg bare ikke lysten eller glæden ved at gøre det, så den sover :)
      Margiths blog er lukket ned. Og tak fordi , du giver dig tid til at skrive her, kære Nana :)

      Slet
  2. Miri - jeg læser hver eneste indlæg med stor glæde. Du har en evne til at komme helt ind i hjertet med dine kloge tanker og smukke fotos. Desværre er jeg meget dårlig til at kommentere! Klap lige kattene fra mig :-) Vi ses i morgen. Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej ! Og tak :) Det betyder meget for mig, at du skrive det til mig, tak :) Jeg klapper Fanny, for Bosse har været inde og er gået igen :)

      Slet
  3. Tak for dine søde ord og ja jeg synes også det var trist lukke bloggen. Engang i fremtiden laver jeg måske en anden blog. Jeg læser også altid din blog, 7 år siden en af os fandt den andens blog og et venindeskab groede frem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og det ville da være skønt, hvis du kastede dig ud i en ny blog :)
      Tænk, har vi kendt hinanden i så mange år !!! Det burde vi da fejre med kaffe og kage :)

      Slet
  4. Jeg begyndte at læse dit indlæg i går aftes, så ringede telefonen, og jeg glemte så alt, heldigvis vågnede skærmen op lige der hvor jeg blev forstyret i går aftes.
    Jeg nød at være med på din eftermiddagstur, dine oplevelser på selv samme tur. Jeg ved vi kan spise meget fra naturen, mht. Skt. Hansurt, har har jeg heller ikke været med, hvordan mon den smager, og hvordan skal den tilberedes. Når du finder et tips, kunne du så ikke lige dele info med mig, os alle.
    Har hørt at solen skulle kigge på os i dag, måske er det kun i Vestjylland, måske hele landet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde du, dejligt du vendte tilbage, hvor du slap :)
      Du kan tro jeg skal dele mine oplevelser med at spise denne urt, hvis jeg en dag kaster mig ud i det :)

      Slet
  5. Det var igen et dejligt indlæg, nyder din nærværende og stille facon:-)
    Jeg vidste ikke at sankt hans urten, på Svensk hedder kærligheds urt, det er altså et flot navn. På det spisested datteren arbejder bruger de meget urten, når der er sæson, husker dog ikke lige om det er til pesto eller andet. Men har dog ikke selv det store kendskab til brugen af den, men har smagt, og hvis jeg husker ret smager den lidt af ærter.
    Jeg har heller ikke haft kendskab til Margiths blog. Men det er dejligt at vide der er nogen i den anden ende når man har en blog, og at der kommer et lille pip engang imellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette :)
      Jeg må bare prøve til foråret , at sætte tænder i den :)

      Slet
  6. Jeg læser med :o) Tjekker hver dag - flere gange sommetider, hvis der ikke er "held" i første forsøg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt ! Og endnu dejligere du lige skriver det til mig :)

      Slet